Linksonder blauw cirkel streepjes
2025 03 SARO MAG2 Wiebe Zwijnenburg H9A3807 BRON

Stel je voor...

dat je onzekere kinderen wegwijs maakt in het leven

Blauwe ballen linksboven

In welke rol je ook met Wiebe Zwijnenburg te maken krijgt, je kunt hem nooit betrappen op een gebrek aan energie. Terwijl hij al volop lesgeeft aan KC Talma in Rotterdam, gaat hij dit jaar nog afstuderen aan de pabo. Sterker nog, na vier jaar studie zit hij nu in de eindfase van zijn scriptie, die binnen enkele maanden afgerond is. Het is even aanpoten geblazen, maar volgens hem hoort dat er gewoon bij. Want als je je docentenhart volgt, is kennis overdragen je passie en dat geeft juist energie.

Vrijheid blijheid
‘Ik geef les aan groep drie en dat is een bewuste keuze. Ik heb eerder ook andere groepen gedaan, zoals groepen zeven en acht in de bovenbouw. Maar voor groep drie heb ik een zwak. Ze zijn zo onder de indruk van alles in de wereld en leren met veel beleving. Dat vind ik echt leuk.

Als onderwijs voor mij muziek is, dan denk ik aan het nummer Africa van de groep Toto en dat komt vooral omdat ik de vrijheid in die muziek zelf zo intens ervaar. Veel accenten uit die muziek komen terug in de dingen waar ik voor sta en mijn manier van lesgeven – leuke én minder leuke dingen. Zo’n accent is bijvoorbeeld het verschil in lessen die kinderen ontvangen. Aan de ene kant kunnen die lessen heel theoretisch zijn, met taal en rekenen, aan de andere kant kan het ook heel persoonlijk worden als we lessen geven die horen bij de Vreedzame School. Dan gaan we in op vragen over ruzie, over verliefde gevoelens en andere emoties. Als je dat niet isoleert maar juist laat zien dat het bij het leven hoort, haal je drempels weg en creëer je zelfvertrouwen. Je krijgt een heel persoonlijk verhaal en een gesprek met elkaar. Dat contact vind ik geweldig. Mijn leerlingen zeggen over mij dat ik als leraar aardig en empathisch ben, maar ook consequent.’

Creatieve boost
‘Ik stimuleer creativiteit door het inzetten van muziek. Er zijn hier ook andere docenten die creatieve vakken geven, maar ik integreer muziek graag in andere vakken om de creativiteit te boosten. Een voorbeeld? In het begin van groep drie beginnen de leerlingen met cijfers en gaan ze tellen. Een getallenlijn volgen doen we dan op muziek, terwijl ik gitaar speel. Dus steeds een getal noemen als je de muziek hoort. We doen ook spelletjes om tussendoor eventjes iets totaal anders te doen, zodat de concentratie daarna weer hoger is. Dat bereid ik niet altijd voor, het is vaak lekker improviseren, maar dat hoort bij creativiteit.’

Leren van elkaar
‘Mijn collega’s én mijn leerlingen: ik vind ze allebei even inspirerend. Als ik van vakantie terugkom heb ik nooit een baalgevoel, ik kijk juist erg uit naar het contact met elkaar. Met de kerst zijn mijn collega Laura en ik met onze twee groepen drie bij een ouderencentrum langs geweest en daar hebben we muziek gemaakt, koekjes uitgedeeld en gewoon wat liefde en warmte gegeven aan oudere eenzame mensen. Dat was echt een ‘met elkaar’ gevoel.’

2025 03 SARO MAG2 Wiebe Zwijnenburg H9A4056 BRON

Ik ben Wiebe Zwijnenburg

Rol: Docent groep 3 bij KC Talma

Onderwijsdroom: Ondanks alle grote verschillen tussen de leerlingen zorgen dat ieder individu zijn eigen pad naar de toekomst vindt.

2025 03 SARO MAG2 Wiebe Zwijnenburg H9A3903 BRON
Achtergrond Website

Wiebe Zwijnenburg, leerkracht groep 3:

“Samen betekent voor mij met mijn collega's ervoor zorgen dat we een leuke sfeer en een leuke school maken.”

Klaar voor de start. Go!
‘De start van mijn loopbaan in het onderwijs begon met didactische vaardigheden, omdat ik met mijn achtergrond in sport en bewegen al voor groepen had gestaan. Het omgaan met ‘leerlingen’ vond ik altijd al interessant. Ooit werkte ik in een outdoorcentrum waar ik steeds maar één dag met dezelfde mensen bezig was. Terwijl ik juist graag langer wil samenwerken met leerlingen, zodat je meer kunt bereiken en een hechtere relatie kunt opbouwen. Dat is voor mij als leerkracht de kern. Toen begon ik aan de pabo te denken. Wel een grote stap, maar ik heb er geen seconde spijt van. Ik ben nu steeds een jaar of langer samen met dezelfde leerlingen. Dat is precies wat ik wil!’

Persoonlijke groei binnen SARO
‘Binnen SARO krijg ik veel tijd en ruimte om mezelf te ontplooien door middel van cursussen. Tijdens studiedagen, vergaderingen en overlegmomenten komen we als docenten bij elkaar om onszelf te blijven vormen en aan te scherpen. Momenteel ben ik even te druk met afstuderen, maar ik heb mijn oog al laten vallen op de cursus Met Sprongen Vooruit, met veel speelse en leuke oplossingen om de overgang van groep twee naar groep drie in het rekenonderwijs wat kleiner te krijgen.’

Pad naar de toekomst
‘Ik woon weliswaar niet in Crooswijk, maar ben wel regelmatig betrokken bij deze Rotterdamse volksbuurt. Toen ik de kans kreeg om hier te gaan werken hoefde ik dus niet lang na te denken. Ik ervaar hier vooral eerlijkheid en diversiteit. Ik ben omringd met oprechte mensen die oprechte vragen stellen. Er zitten soms grote verschillen tussen de leerlingen, maar voor mij is iedereen gelijk en wandelen de leerlingen allemaal op hun eigen pad. Voor mij is het de uitdaging om op dat pad terecht te komen en samen te kijken hoe het verder kan leiden naar een mooie toekomst.’

SARO Online Magazine Huisstijl Vormen balk ALT 01 L

Kom jij jezelf ook voorstellen?

Wij zijn altijd op zoek naar mensen met hart voor onderwijs en een drive om te groeien.