Stel je voor...
Sven maakte een bijzondere overstap: van de collegezaal in de psychologie naar het klaslokaal van groep 7 op KC De Stelberg. Als zij-instromer ontdekte hij hoe waardevol het is om kinderen écht te kunnen helpen en hun leerplezier te stimuleren. In dit interview vertelt hij over zijn motivatie, de start van zijn traject en de mooie momenten die hem dagelijks bevestigen dat hij de juiste keuze heeft gemaakt.
Kun je iets vertellen over je achtergrond en over het werk wat je hiervoor deed?
Ik heb eigenlijk altijd al wel interesse gehad in hoe onderwijs het beste gegeven kan worden. Tijdens mijn studie psychologie kwam ik erachter dat ik onderwijspsychologie het leukste en interessantste stukje van psychologie vond. Hierom had ik gekozen voor de master onderwijspsychologie. Vervolgens heb ik een aantal jaren lesgegeven aan eerste- en tweedejaars psychologie studenten. Ik heb ook een kort uitstapje gemaakt naar onderzoek doen naar onderwijs, maar ik kwam erachter dat ik toch meer voldoening haal uit de praktijk.
Wat maakte dat je besloot de overstap naar het basisonderwijs te maken?
Ook al had ik veel plezier in het onderwijs geven aan studenten, merkte ik dat studenten eigenlijk heel veel al zelf konden. Bij statistiekvakken merkte ik dat ik een groter verschil kon maken voor studenten. Vervolgens zag ik dat er een groot lerarentekort was en mijn schoonzus deed de zij-instroom Pabo. Ik bedacht mij toen dat ik op de basisschool voor elk kind het verschil zou kunnen maken en ik op die manier nog meer voldoening zou kunnen halen uit mijn werk.
Hoe heb je de start van je traject als zij-instromer ervaren?
Ik heb de start als prettig, maar ook intensief ervaren. Er is zeker in het begin nog veel nieuwe informatie die je moet leren. Ik ben hier wel goed in begeleid en ik heb de ruimte gekregen om stap voor stap steeds meer zelf te gaan doen.
Wat vind je het mooiste aan werken met kinderen in het basisonderwijs?
Ik vind het geweldig om kinderen te helpen tijdens het zelfstandig werken. Als een kind ergens net niet uitkomt, en je ze net dat steuntje kan geven die ze nodig hadden om het kwartje te laten vallen. Verder zijn kinderen in het basisonderwijs nog lekker onbevangen. Zij willen ook nog echt graag leren. Dat werkt motiverend om ook echt leuke en goede lessen te geven.
Hoe reageerden je omgeving (familie, vrienden, oud-collega’s) op je carrièreswitch?
Eigenlijk was iedereen enthousiast in mijn familiekring. Mensen zagen het mij wel doen. Dat gaf wel vertrouwen om het ook echt aan te gaan.
Wat zou je zeggen tegen iemand die twijfelt om de stap naar het basisonderwijs te maken?
Kijk eens mee op een basisschool en vraag of je ergens een snuffelstage zou kunnen lopen. Ik heb dit gedaan, en toen kwam ik erachter hoeveel er wel niet gebeurt op zo’n dag op de basisschool en hoeveel je kunt betekenen. Door het een paar dagen te ervaren, kom je er goed achter of het iets is wat bij je zou passen.
Rol: Zij-instromer bij
KC De Stelberg en leerkracht groep 7
Onderwijsvorm: Je werkt in een team en je kan ook echt merken dat je een team vormt met elkaar.
Waarom heb je gekozen om juist bij De Stelberg te werken?
Ik wilde graag mijn eerste ervaring opdoen bij een reguliere christelijke basisschool, omdat ik dacht dat ervaring die ik hier op zou doen makkelijk in te zetten zou zijn bij de meeste andere basisscholen. Verder is De Stelberg een resultaatgerichte school. Dit was iets wat mij aansprak. Ik wil graag kinderen zoveel mogelijk leren en zo optimaal mogelijk laten presteren. Ik denk dat het daarom ook een goede fit is tussen mij en de school.
Hoe helpt de school jou bij jouw ontwikkeling als leerkracht? Je werkt in een team en je kan ook echt merken dat je een team vormt met elkaar. Je kunt bij elkaar terecht voor vragen en er wordt fijn met elkaar meegedacht. Elke ochtend is er een koffiemoment waarbij je even contact maakt met elkaar en waarbij je kunt inchecken bij elkaar.
Welke momenten op De Stelberg hebben tot nu toe de meeste indruk op je gemaakt?
Aan het einde van mijn eerste halfjaar kreeg ik als afscheidscadeautje van al mijn leerlingen een tekening met wat lieve woorden. Ik had wel eens wat getwijfeld aan mijzelf in het begin, maar heel veel leerlingen hadden mij toch gezien zoals ik ben. Leerlingen hadden bijvoorbeeld gezegd dat ik de aardige/lieve meester was. Dit kwam wel even binnen.
Welke tip zou jij geven aan iemand die overweegt de stap naar het onderwijs te zetten?
Ik zou je eerst goed verdiepen in het werk en de opleiding. Ik ben hiervoor naar een informatieavond geweest waarbij eerst de opleiding werd uitgelegd en er vervolgens ruimte was om met allerlei verschillende werkgevers te praten.
Hoe zie jij jouw bijdrage aan de toekomst van de kinderen op jouw school?
In de eerste plaats wil ik de kinderen zoveel mogelijk leren in de verschillende vakken. Verder wil ik de kinderen een goede werkmentaliteit meegeven. Als laatste wil ik een goed voorbeeld geven van hoe je op een fijne manier met elkaar om kunt gaan.
Wij zijn altijd op zoek naar mensen met hart voor onderwijs en een drive om te groeien.