Linksonder paars cirkel streepjes
Kiran Kharag Jolien Smulders Dubbelinterview SARO Magazine

Stel je voor...

dat de nieuwe route naar zorg begint op school

In Rotterdam is een pilot gestart waarin zorg en onderwijs nauwer samenwerken. De aanleiding is duidelijk: de zorgvraag van leerlingen wordt steeds complexer. De ondersteuning van scholen is hierin niet altijd toereikend en de jongeren zelf verdwalen vaak in het zorglandschap. Het is tijd om die drempels weg te nemen. Via een pilot van het Expertisecentrum en Ortho Pedagogisch Didactisch Centrum (OPDC) Rotterdam is een bijzondere samenwerking van start gegaan. Orthopedagoog Kiran Kharag-Sripal en mentor/docent Jolien Smulders bundelen hun krachten om de zorg dichter bij leerlingen te brengen – ín de school, waar die hard nodig is. Aan het eind van 2025 worden de resultaten bekend van hoe het in de praktijk werkt.

Beter toegankelijke zorg
Volgens Kiran is dit project relevant voor Rotterdam, omdat veel leerlingen op Rotterdamse scholen zorg nodig hebben, maar niet goed weten hoe ze toegang krijgen. “De wachtlijsten zijn enorm binnen de basis-GGZ en die kunnen we verminderen door sneller zorg en ondersteuning aan leerlingen te bieden.” Jolien knikt instemmend. “De drempel voor leerlingen met een zorgbehoefte is vaak hoog en dat kan de stap naar de juiste hulp erg moeilijk maken. Vanuit het onderwijs op het OPDC, waar al vertrouwen is opgebouwd, kunnen we die drempel verlagen en het makkelijker maken voor de leerling om hulp te krijgen wanneer dat nodig is. Mensen gedragen zich nu eenmaal relaxter in een vertrouwde omgeving. Ons project biedt die vertrouwde omgeving, het is een veilige plek waar leerlingen zich gesteund voelen en zich kunnen openstellen voor hulp. Het is essentieel dat ze weten dat ze niet alleen staan in hun zoektocht naar de juiste zorg. En dat vergroot meteen de kans dat ze de juiste zorg krijgen op het juiste moment.”

Cognitieve gedragstherapie
Via een pilot in Rotterdam-Rijnmond gaat blijken hoe de bijzondere samenwerking tussen Kiran en Jolien in de praktijk zal uitwerken. De zorgexpertise van Kiran is vooral gericht op de behandeling van aangemelde leerlingen. “Ze zitten al op het OPDC en de behandelgesprekken zijn ook binnen schooltijd,” zegt Jolien. “Tijdens die gesprekken werken we met cognitieve gedragstherapie, een methode die we veel gebruiken om te kijken waar de oorzaak van het probleem ligt. Vandaaruit proberen we meer inzicht te creëren en toe te werken naar de gestelde doelen.”

2025 03 SARO MAG2 OPDC H9A4997 BRON copy

Ik ben Jolien Smulders

Rol:  Mentor/docent, aandachtsfunctionaris Huiselijk Geweld & Kindermishandeling Eenheid Zorg

School: Orthopedagogisch didactisch centrum (OPDC Rotterdam (Zuid), onderdeel van Eenheid Zorg

2025 03 SARO MAG2 OPDC H9A5040 BRON copy

Kiran Kharag-Sripal

Rol: Orthopedagoog

Organisatie: Expertisecentrum, onderdeel van Eenheid Zorg

2025 03 SARO MAG2 OPDC H9A4845 BRON copy
Vorm SARO website lichtpaars blauw

Jolien Smulders en Kiran Kharag-Sripal:

Met dit project breken we barrieres en slaan we een brug tussen onderwijs en zorg.

Korte communicatielijnen
Kiran is enthousiast over de samenwerking. “De lijnen zijn kort,” zegt zij. “We communiceren voortdurend met elkaar en met alle betrokkenen. Ook zitten we dicht op alle ontwikkelingen. Als er iets gebeurt, delen we dat direct met elkaar. Een berichtje is zo gestuurd.” Uiteraard worden de ouders van de leerling ook zoveel mogelijk in het proces betrokken, voegt Jolien toe. “Stel, de ouders zien dat hun kind een beetje vastloopt, en zijn nog niet helemaal overtuigd dat hij of zij iets extra's nodig heeft. Dan proberen we die ouders stapsgewijs mee te nemen in het traject. Dat begint meestal met een gezamenlijk voorgesprekje. Daarna volgt het echte intakegesprek waarin we ons verder verdiepen in het leven van de leerling, de ouders en hun hulpvraag. Ten slotte zetten we specifiek voor die leerling de lijnen uit.”

Op de goede weg
Kiran: “We zijn vorig jaar mei gestart en hier op Zuid heb ik vijf leerlingen aangemeld gekregen. Van die vijf trajecten is één al helemaal succesvol afgerond. Op mijn vaste donderdag is er ruimte voor vijf leerlingen. Jolien doet haar best om dat er ook steeds vijf te laten zijn. Dan hebben we maximale aandacht en kunnen we leerlingen echt verder helpen. Dat gaat met kleine stapjes. Over de successen kunnen we pas einde schooljaar iets roepen. Dan weten we exact hoeveel leerlingen via aanmelding bij mij zijn terechtgekomen en hoeveel er ook echt een traject volledig hebben doorlopen. Dat houden we constant bij. Wij weten dat we met onze samenwerking binnen dit project helpen om barrières te doorbreken en een geïntegreerde benadering bieden voor leerlingen die het moeilijk hebben. Daarmee slaan we echt een brug tussen onderwijs en zorg. Dit inspireert ons om elke dag het verschil te maken.”

SARO Online Magazine Huisstijl Vormen balk 4,5 9 L

Word jij onze nieuwe collega?

Wij zijn altijd op zoek naar mensen met hart voor onderwijs en een drive om te groeien.