Stel je voor...
Manuela Mboto verruilde haar baan als jongerenadviseur voor het klaslokaal van KC De Vlinder. Als zij-instromer ontdekte ze hoe waardevol het is om kinderen te zien groeien én om samen met hen met een frisse blik naar de wereld te kijken. Dankzij de steun van haar collega’s voelde ze zich vanaf dag één onderdeel van het team en vindt ze dagelijks plezier in de eerlijkheid en nieuwsgierigheid van haar leerlingen
Kun je jezelf kort voorstellen en vertellen wat je voorheen deed?
Mijn naam is Manuela, ik ben 30 jaar en woon in Rotterdam. Voorheen werkte ik als jongerenadviseur voor de regio Haaglanden.
Wanneer begon bij jou het idee te groeien om het roer om te gooien en leraar te worden?
Als jongerenadviseur gaf ik o.a. gastlessen op middelbare scholen over taboeonderwerpen. Daar ontdekte ik dat ik veel plezier haalde uit het overdragen van kennis en hen helpen te groeien.
Wat gaf voor jou uiteindelijk de doorslag om écht de overstap te maken?
De gesprekken met professionals tijdens de informatieavonden en mijn bezoeken aan verschillende scholen gaven mij het gevoel dat ik in het onderwijs thuishoorde.
Welke twijfels of vragen had je zelf voordat je begon?
Mijn grootste twijfel was de negatieve beeldvorming rondom werkdruk en het lerarentekort. Ook vroeg ik mij af of voldoende kennis en vaardigheden had om als zij-instromer vrij snel voor de klas te staan.
Welke talenten of vaardigheden neem je mee vanuit je vorige baan die je nu inzet in de klas?
Ik neem mijn vermogen mee om echt contact te maken en oprechte interesse te tonen. Daarnaast straal ik rust uit, wat helpt om een veilige leeromgeving te creëren.
Wat geeft jou het meeste plezier in het werken met basisschoolleerlingen?
Het meest plezier geeft mij de puurheid van basisschoolleerlingen. Ze zijn eerlijk, nieuwsgierig en stellen veel vragen. Hun enthousiasme werkt aanstekelijk.
Kun je een mooi of grappig moment uit de klas delen dat je altijd bij zal blijven?
In mijn eerste schoolweek bij KC de Vlinder vroeg ik aan leerling: Hebben jullie ook Nederlanders in de klas? De leerling reageerde: Wat zijn Nederlanders? Waarop ik reageerde: Nou mensen met blond haar en blauwe ogen. Waarop de leerling reageerde: Die hebben we niet, we hebben alleen maar mensen.
Wat leren de kinderen misschien ook wel van jóu, buiten de lessen om?
Ik hoop dat kinderen van mij leren dat ieder kind uniek is en dat hun achtergrond niet bepaalt wat ze later kunnen bereiken.
Hoe word jij als zij-instromer ondersteund binnen SARO?
Ik ervaar tot nu een prettige ondersteuning tijdens het zij-instroomtraject. In de eerste periode als zij-instromer werk je met een dubbele bezetting. Dit is heel fijn, want zo heb je het gevoel er niet gelijk alleen voor te staan. Wat ook heel fijn is dat mijn schoolopleider een duidelijk overzicht bewaart wat de Hogeschool van mij verwacht en mijn leerplek. Mijn praktijkbegeleider ziet potentie in mij als leerkracht en dat geeft mij als startende onderwijzer een boost op momenten als ik onzeker ben over mijn handelen.
Wat vind je het meest waardevolle verschil tussen je oude werk en nu in het onderwijs?
Het meest waardevol vind ik dat ik mag bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen. Hun frisse blik op de wereld laat mij die vaak ook weer op een positievere manier zien.
Welke misverstanden bestaan er volgens jou over werken in het basisonderwijs?
Een misverstand is dat je met basisschoolleerlingen alleen kinderlijk kunt praten en dat ze weinig begrijpen. In werkelijkheid weten ze veel, zijn ze creatief en kun je serieuze gesprekken met hen voeren.
Rol: Zij-instromer bij
KC De Vlinder
Onderwijs: Het mooiste aan het basisonderwijs is dat je kinderen helpt groeien, terwijl jezelf opnieuw leert de wereld te bewonderen.
Wat adviseer je iemand die nog twijfelt om voor de klas te staan?
Ga vooral veel ervaring opdoen! Loop mee op scholen, praat met leerkrachten en ervaar gewoon hoe het is. Werken in het onderwijs is niet voor iedereen geschikt, maar door te onderzoeken en te proberen ontdek je of het bij je past.
Hoe vind je het om te werken met de ateliers op De Vlinder, zoals rekenen, taal of techniek?
Het is nieuw en wennen, maar ik vind het waardevol dat je als leerkracht je eigen kracht kunt inzetten. Ik ben ervan overtuigd dat collega’s die gespecialiseerd zijn in rekenen en taal de kwaliteit van het onderwijs versterken.
Hoe is het om op een school te werken waar regulier en speciaal onderwijs samenkomen?
In de praktijk ervaar ik dat dit goed werkt. Het benadrukt dat kinderen in het speciaal onderwijs niet anders of minder zijn dan andere leerlingen, maar gewoon extra ondersteuning nodig hebben.
Wat is jouw droom als leerkracht voor de komende jaren?
Mijn droom is om onderwijs te geven dat nauw aansluit bij de samenleving. Ik wil leerlingen kennis laten ervaren door middel van praktijk, excursies en zintuigelijke activiteiten, zodat ze begrijpen waarom ze iets leren en hoe ze het in hun leven kunnen toepassen.
Als je in één zin zou moeten samenvatten waarom werken in het basisonderwijs de moeite waard is, wat zou je dan zeggen?
Het mooiste aan het basisonderwijs is dat je kinderen helpt groeien, terwijl jezelf opnieuw leert de wereld te bewonderen.
Wij zijn altijd op zoek naar mensen met hart voor onderwijs en een drive om te groeien.