Linksonder groen cirkel streepjes
2025 03 SARO MAG2 Bethslot Woldeamanuel H9A4423 BRON Enhanced NR

Stel je voor...

dat je leerlingen in hun creatieve kracht zet

Groene ballen linksboven

Elke werkdag fietst Bethslot Woldeamanuel van zijn Rotterdamse woning naar school. Een bijzondere school, want MEX010 is de enige mavoschool waar je kunst kunt beoefenen in het theater of in dans. ‘Dat maakt ons wel uniek en daar zijn we ontzettend trots op’, zegt Bethslot. ‘Daarbij worden leerlingen wel begeleid door de docenten, maar bij het creëren van hun voorstellingen zijn ze meestal zelf in de lead. Je ziet ze in de gangen voorbij snellen en dan besef je hoeveel kwaliteiten ze naast de schoolbanken eigenlijk hebben.’

Alles begint met communiceren
‘Samen leren, samen fouten maken en samen groeien. Dat valt of staat met goed communiceren, zeker op een school als deze. We zijn een hele kleine school waardoor eigenlijk alles superduidelijk is voor iedereen, inclusief mezelf. Ik zit hier als docent bijna twee jaar en de goede onderlinge communicatie heeft mijn band met de leerlingen versterkt. Dat zie je ook terug, want iedereen loopt zo bij elkaar naar binnen om van elkaar te leren en daar kijkt niemand gek van op. Het is toch een leuk gegeven?’

Geïntegreerde lesstof
‘Samenwerken is essentieel bij het curriculum en al onze projecten. Die route voor vakoverstijgende projecten wordt in eerste instantie bepaald door de kunstsectie op onze school en valt samen met hun voorstellingen en eindpresentaties. Zelf overleg ik met mijn vaksectie Engels en Nederlands veel over hoe we bepaalde kunstvormen kunnen combineren met de normale stof die ook gewoon geleerd moet worden. Zo denken we samen na over welke songteksten bruikbaar zijn voor een voorstelling. We willen graag in de toekomst nog meer verschillende vakken combineren in één toetsmoment, waardoor je bijvoorbeeld tijdens een voorstelling een stukje Engels laat doen. Dan kunnen de docent Engels en de kunstdocent dat samen beoordelen.’

De aftrap in het onderwijs
‘Het begin van mijn carrière ligt eigenlijk in mijn voetbalverleden. Ik heb ooit een jeugdelftal mogen trainen en 12- en 13-jarigen de kneepjes van het voetbal geleerd. Dat daar echt iets mee werd gedaan vond ik zo leuk, dat ik mezelf ben gaan oriënteren op het docentschap. Ik vroeg bijvoorbeeld aan mijn toenmalige schooldocenten: wat zeg je ervan als ik over een paar jaar op jouw stoel zit? Daar kreeg ik alleen maar positieve reacties op. Uiteindelijk heb ik in vier jaar de opleiding gedaan en ben ik twee jaar geleden hier aan de slag gegaan.’

2025 03 SARO MAG2 Bethslot Woldeamanuel H9A4496 BRON

Ik ben Bethslot Woldeamanuel

Rol: Docent Engels, Nederlands en ICT bij
MEX010 - Dé mavo voor Expressie en lid van de Examen-commissie.

Onderwijs-droom: Een fijne sfeer creëren, die leerlingen beter laat presteren en positief bepalend zijn voor hun schooltijd.

2025 03 SARO MAG2 Bethslot Woldeamanuel H9A4226 BRON
SARO Bijzondere vorm groen oranje paars palet

Bethslot Woldeamanuel, docent Engels, Nederlands en ICT:

“Over en weer luisteren maakt dat je nooit misverstanden kunt krijgen en altijd duidelijk kunt zijn naar elkaar toe.”

Digitale revolutie
‘Op het digitale vlak valt hier nog veel te innoveren. We hebben een paar computerlokalen tot onze beschikking staan, maar andere scholen in de regio zijn verder met laptoponderwijs. Dat is bij ons minder het geval. Wij werken nog uit boeken en hoewel daar genoeg voordelen aan zitten, wil je toch ook meegaan met de stroom. Dus ik wil een steentje bijdragen aan een digitale upgrade.’

Rotterdamse aanpak
‘Rotterdam staat bekend om z’n recht-door-zee en niet lullen maar poetsen mentaliteit. Dat is hier op school ook de norm en zo geef ik ook les. Als leerlingen het ergens niet mee eens zijn, mogen ze dat gewoon zeggen en dan kunnen we het erover hebben. Heb ik gelijk? Dan is dat geen discussie meer en kunnen we lekker doorgaan. Heeft de leerling een punt? Dan ben ik niet te beroerd om dat toe te geven en mijn koers te wijzigen.’

Tien jaar later...
‘Ik heb hier de ambitie uitgesproken om meer een leidende rol te gaan nemen. Misschien richting het MT of als teamleider van het docententeam. Het is nog wat prematuur, maar ik merk dat ze het mooi vinden dat ik dit wil nastreven en daar duidelijk in ben. Al is mijn focus nu vooral: blijven doorleren en een nog completere docent worden.’

SARO Online Magazine Huisstijl Vormen balk 0 4,5 L

Ook werken bij een SARO-school?

Wij zijn altijd op zoek naar mensen met hart voor onderwijs en een drive om te groeien.