Stel je voor...
Na 30 jaar in het bedrijfsleven vatte de vonk voor het onderwijs bij 50-plusser Paul Steman zodanig vlam, dat hij het roer helemaal omgooide. Hij meldde zich aan als zij-instromer en staat inmiddels dagelijks voor zijn groep 5. Zijn carrière bracht hem van accountancy naar het onderwijs en voorlopig is hij daar nog niet uitgeleerd. Sterker nog, hij is net weer begonnen.
Werkdruk verlagen door beter organiseren
‘Ik kom uit een compleet andere wereld, waar ik me veel bezig hield met organiseren, werkprocessen en efficiëntie. Binnen het onderwijs is de werkdruk een thema. Met mijn ervaring en achtergrond uit het bedrijfsleven zie ik hierin kansen. Het is leukom te zien dat collega’s mijn manier van werken soms overnemen. Mijn ervaring uit het bedrijfsleven voegt nu al iets toe.’
De kneepjes van het vak
‘Mijn inspiratie als docent haal ik vooral uit de leerlingen waar we het uiteindelijk voor doen. Als ik elke dag die koppies zie, heerlijk! Natuurlijk luisteren ze niet altijd, eerlijk is eerlijk. Dus de ene dag heb je een stevige discussie en de volgende dag krijg je weer een knuffel. Dat zijn zulke mooie dingen, daar word ik echt ontzettend blij van. Daarnaast ondervind ik veel steun van mijn collega’s. Ons team hier bij Mavo Centraal is gewoon heel fijn en je mag fouten maken, je mag onderuit gaan en daar kun je natuurlijk veel van leren. Ik heb het gevoel dat ik voortdurend van alle kanten word geholpen.’
Rol: Leerkracht groep 5, leerteam ICT van de Waalse School
Onderwijsdroom: Het centrum van Rotterdam voor alle kinderen dichterbij halen. Hoewel het centrum slechts één blok gescheiden is van onze school, lijkt het voor sommige leerlingen een verre wereld.
Eigen stijl, direct leseffect
‘In het onderwijs zijn de kaders strak geregeld met de cycli die er zijn. Daarbinnen krijg ik alle ruimte om uit te proberen en het op mijn eigen manier te doen. Hierdoor zie ik dagelijks het directe effect van mijn manier van lesgeven. Kijkend naar de groep en de resultaten, ervaar ik groei in mijzelf, in mijn werk en bij de leerlingen. Dat maakt onderwijs zo ontzettend vervullend.’
Lachend leren
‘Het liefst breng ik de serieuze onderwerpen met een vleugje humor. Op die manier krijgen deze onderwerpen meer aandacht en kom je tot de juiste oplossingen. Natuurlijk heb je met een groep van 26 leerlingen wel duidelijke regels nodig, zodat ze tot de beste ontwikkeling komen.’
Afzwaaier
‘Iedere dag sluit ik de dag af met een moment van reflectie: een afzwaaier. Dit is om te kijken of we onze lesdoelen hebben behaald. Ik laat de leerlingen aan zichzelf zien dat ze iets geleerd hebben. Op die momenten realiseren ze zich dat ze iets kunnen dat eerder nog niet lukte. Kijk je ze op dat moment in hun ogen, dan zie je die twinkeling. Dat zijn de mooiste momenten van de dag. Iets wat ik heel graag aan mijn oud-collega’s uit de accountancy wil laten zien!'
Wij zijn altijd op zoek naar mensen met hart voor onderwijs en een drive om te groeien.